#MeToo inom spelindustrin

Ingen har väl kunnat missat alla avslöjanden som framkommit i kölvattnet av sexbrottshärvan kring Hollywoodproducenten Harvey Weinstein. Modiga kvinnor och tjejer har trätt fram för att berätta om övergrepp de utsatts för och även om det hela började med incidenter inom filmvärlden så är det långt ifrån den enda bransch där dessa problem existerar. Spelbrancshen, som är kraftigt mansdominerad, är inte heller fri från denna problematik och flera profiler inom spelindustrin har valt att uttrycka sina tankar och känslor kring problemen vilket gameindustry.biz har sammanfattat i en artikel. Även branschorganisationen IGDA (International Game Developer Association) släppte nyligen ett pressmeddelande för att bemöta #MeToo:

This week, game developers from around the world used #MeToo on social media to acknowledge their experiences with sexual harassment and assault. The prevalence of sexual harassment and assault in our community is deeply disturbing, and demands action from every game developer to ensure the safety and support of all of our colleagues and community members. We all must do a better job of welcoming, and protecting, all game developers so that our community, craft, and industry can thrive.

Accordingly, the IGDA is announcing a zero-tolerance policy towards all forms of harassment and violence. This position is implied in the IGDA Code of Ethics, and we are stating explicitly that harassment and/or violence of any kind, on the part of any IGDA Board or staff member or volunteer leader, or at any IGDA-affiliated event, will not be tolerated.

All developers play a part in supporting an industry where we can create wonderful things; we cannot succeed, as individuals, artists, or companies, if our industry tolerates harassment. We encourage game developers around the world to join the IGDA in adopting a zero-tolerance policy towards harassment and violence, in committing to swift and fair response and resolution to any complaints, in protecting the safety of anyone who has been the victim of harassment, and in supporting a diverse and inclusive workplace and community.

Together, we can make meaningful change to our industry if we commit to taking immediate and significant steps to develop an industry, and world, that values the contributions of every individual, regardless of gender, race, ethnicity, sexual orientation, disability, religion, physical appearance, or any other characteristic.

Spelindustrin skapar ju också underhållning där värderingar och kvinnosyn förmedlas. Vilket ansvar har man som spelproducent och vilket ansvar har vi som spelkonsumenter? Debatten kring spel som GTA har främst handlat om våld men genren innehåller också mycket kvinnoförtryckande inslag där kvinnor beskrivs som ”bitches and hoes”. Även om beskrivningen av GTA som en övergreppssimulator är kraftigt överdriven tycker nog de flesta föräldrar att GTA inte är ett lämpligt spel för barn. Här har dock utvecklaren Rockstar Games skapat ett dilemma för föräldrar genom att introducera nya spellägen som till stora delar är fria från de mest våldsamma och porrliknande inslagen i det ursprungliga spelet.

Bland annat har spelet ett nytt racingläge där spelaren tävlar mot andra spelare på en racingbana, ett vanligt bilspel helt enkelt. Det här har blivit väldigt populärt bland barn och ungdomar och dilemmat man ställs inför som förälder är huruvida man genom ett köp av spelet ska sponsra en industri som sprider ett kvinnoförtryckande synsätt eller istället förbjuda barnen från att spela spelet tillsammans med sina vänner vilket kan få negativa sociala konsekvenser. Det här är en faktiskt problematik som en mamma i min närhet nyligen ställdes inför och trots att hon avskydde GTA valde hon att låta sonen köpa spelet för han inte skulle bli exkluderad från något som alla hans vänner sysselsatte sig med flera timmar i veckan.

Det vi konsumerar är det som spelbolagen producerar så vi konsumenter har också ett ansvar när det gäller vilka spel som utvecklas och förhoppningsvis kan debatten kring #MeToo öka vår medvetenhet kring problematiken. Om du har några erfarenheter eller tankar kring #MeToo kopplat till spel, hör gärna av dig!

Johanna Skrivet av: